Sådan kan det også gøres – i Tyrkiet

gocek3

Det tyrkiske byråd valgte at kombinere et vandløb med kanaler – og skabte en ny, meget attraktiv havnefront – med boliger!

Gennem de sidste 12 år er jeg kommet regelmæssigt i den umanerlig smukke tyrkiske havneby Göcek. Det er sket med min gode ven, skibsfører Jan Fischer fra Svendborg. I hans 45 fods ”Gondwana” har vi krydset rundt mellem de græske øer og Den tyrkiske Skærgård. Vi har set en lille, forsømt havneby udvikle sig – næsten alt for meget – til en turistmagnet af de helt store.
De fleste af havnefrontens bygninger faldt. Nogle få er bevaret og ligger midt i alt det mondæne som en rune over fortiden.

Gennem årene har vi besøgt den tyrkiske imam Murat Kühl, hans kone og sønner. Vi har set børnene vokse op. Har været med på havet ved solopgang og røgte garn. Gået med i moskeen i bjergene. Knyttet nære venskaber på tværs af religion, kultur og fordomme. Købt honning og sågar et bedetæppe, vævet af fru Kühl om vinteren, klar til afhentning næste forår.

Men vi har også set en by undergå omvæltninger af dimensioner. Gennem en tidligere lærer, der nu er formand i Taxa-kooperativet, har vi haft fingeren på pulsen om meninger og kampe. Fra at være en lille, ganske almindelig havneby på Tyrkiets sydvestlige hjørne over mod Rhodos, er Göcek i dag et meget mondænt sted. Som sagt næsten for mondænt. Hele havnefronten er belagt med tusinder af kvadratmeter marmorfliser. Turister strømmer til, så Omar i dag har 30 Taxaer at holde rede på.


Havnen og baglandet er udviklet som et nutidens, orientalsk Venedig. Mellem kanaler og stisystemer er der opført en hel lille maritimt beliggende landsby. Ikke som de grimme boligblokke, der profitmaksimerer danske købstæders havne. Næeh, byggeriet er kun i to etager og burde kunne virke som inspirator for det byråd, vi udskifter i disse dage om et år. Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig en kanal, der videfører havnen ved Kellogg’s op mod Øxenbjergvej. På havnekortet fra 1905 er Kobberbækken stadig frilagt. Og det kunne den såmænd blive igen.

På det areal, hvor man nu søger at bygge nye supermarkeder, kunne ligge en hel lille landsby som den i Göcek. Med sådanne boliger ville Svendborg havn udvikles til fremtidens unikke kombination – som i Göcek. Med driftig turismehavn, erhvervshavn lidt ude langs kysten. Vi kan stadig nå at skabe noget helt andet end det, investorer beder om: 75 procent boliger i havneområdet. 1800 lejligheder i antal, rummende 3.000 indbyggere, der formentlig søger til havnen for at få fred og ro.
Der er et år til at tænke – og skyttegravskrige har aldrig haft vindere. Men hvorfor bygge fremtidens slum for at tilgodese investorer. Bliv inspireret af Göcek her.

 

 

 

Et Svar

  1. Søren Nielsen siger:

    Sådan!
    Stiller du op til næste år, Bjarne, så får du min stemme.
    Men hvordan klarer en taxaejer at udvide antallet af taxi? Er det vandtaxier eller hvad med gondoler? (Ikke vandscootere!)
    Hil dig
    Søren havnefoged fra Troense

Skriv et svar til Søren Nielsen Annuller svar

*